Indičtí defraudanti v Citibank
To se klidně mohlo stát i v USA, říkají zástupci indických firem, které se zabývají vývojem software nebo službami jako jsou např. call centra. Co se stalo? Dnes už bývalí zaměstnanci call centra ve městě
Pune nedaleko (v měřítku Indie) Bombaje si přelili na účty vedenými pod fiktivními jmény 15 miliónů rupií ($300000). Kdo byl obětí? Čtyři klienti nadnárodní banky Citibank, kteří využili služeb indických operátorů při řešení svých finančních záležitostí.
Podle policie jeden z pachatelů, kterých je zatím celkem 12, byl před tím, než v prosinci 2004 odešel, půl roku zaměstnán v zákaznickém centru. V té době získal PIN kódy, které slouží k potvrzení převodu peněz. V lednu pak celá partička převedla peníze z účtů čtyř nešťastníků na svoje vlastní účty. K převodům došlo 22. února, 23. března a 31. března. Využili k tomu služby mezinárodních finančních převodů SWIFT. Později peníze vybrali šekem. Klienti, kterým tímto sifonovým trikem bylo upuštěno z jejich účtů, si stěžovali na patřičných místech v USA. Tato místa pak zařídila trasování toku peněz do města Pune. 4. dubna spadla klec. Jednoho pachatele policie zatkla, když se šel do místní banky zeptat na jeden ze svých účtů. Pak už to šlo ráz na ráz.
Bude zajímavé sledovat dohru celé
záležitosti. Ve Spojených státech jsou slyšet stále častěji kritické hlasy nad offshore outsourcingem, tedy přenesením služeb za hranice. Dovoz levného čínského textilu je dalším podobným problémem, kdy odboroví předáci mohou hlasitě vyjadřovat nespokojenost nad ztrátou zaměstnanosti místních lidí. Uvidíme. V Evropě to také známe.